افسردگی پس از زایمان گرداوری شد

افسردگی پس از زایمان

 

افسردگی در هر دوره ای از بارداری می تواند رخ دهد ، بخصوص زمانی که یک بارداری بدون برنامه ریزی و در سنین پایین رخ دهد ، این افسردگی و عدم رضایت از وجود یک جنین در حال رشد در بدن بسیار طبیعی خواهد بود ، اما افسردگی پس از زایمان شرایطی است که یک زن باردار پس از خروج نوزاد از بدن و با تحمل درد و رنج های بسیار زیاد متحمل خواهد شد. معمولا افسردگی پس از زایمان تا حدودی طبیعی خواهد بود اما اگر از بازه ی زمانی فراتر رود غیر طبیعی بوده و نیازمند مراجعه به یک متخصص می باشد.

زنان معمولا پس از زایمان دچار تغییر در حالت خلق و خو می شوند زیرا تازه زمان نگهداری از نوزاد فرا می رسد و به دلیل آنکه مادر شیر خود را باید به فرزند بدهد و او را در آغوش بگیرد ، معمولا نیازمند توجه بیشتری از سوی اطرافیان خود خواهد بود. اطرافیان باید به زن باردار پس از زایمان کمک کنند. او نمی داند که باید چگونه فرزند خود را برای اولین بار در آغوش بگیرد. برخی از زنان ، افسردگی پس از زایمان را به دلیل عدم وجود فردی برای نگهداری از فرزند و حمایت های همسر خویش تجربه خواهند کرد.

زنان پس از زایمان تا مدت دوهفته بسیار حساس هستند نقش همسر برای توجه به شرایط او بسیار مهم می باشد. بنابراین باید توجه داشته باشید که از نظر مالی ، از نظر عاطفی از همسر خود حمایت لازم را به عمل آورید. وجود شرایط سخت مالی برای تهیه ی مایحتاج زندگی و وسایل اولیه نوزاد از دیگر عوامل برای افسردگی پس از زایمان خواهد بود.

برخی از خانم ها به دلیل زایمان در زند مامایی بی تجربه با مشکلات جسمی و آسیب هایی پس از زایمان خود روبه رو می شوند. این آسیب ها ممکن است آنقدر شدید باشد که برای داشتن رابطه جنسی با همسر دچار مشکل شوند. این عامل نیز به دلیل تأثیر بر روی زن بودن یک خانم و هجوم افکار مختلف به ذهن او می تواند افسردگی پس از زایمان را پدید آورد.

از علائم مربوط به افسردگی پس از زایمان می توان به مشکلات خلق و خو و تحریک پذیر بودن ، عدم توجه اطرافیان و حتی نوزاد  ، تغییر از نظر اشتها ، گریه های بی دلیل و غمگین بودن نیز اشاره نمود.

 

مطالب مرتبط:

کمردرد بارداری