کم کاری تیروئید در بارداری گرداوری شد

کم کاری تیروئید در بارداری

 

بارداری در همه ی افراد به راحتی انجام نخواهد گرفت ، برخی از افراد در طول دوره بارداری خود با بیماری های مختلفی مواجه می شوند. این بیماری ها در زمان های مختلف که معمولا در نیمه ی اول تا نیمه ی دوم بارداری می باشد به وقوع خواهد پیوست. توجه به این دوره از بارداری و بیماری های مختلف در آن امری بسیار ضروری به شمار می رود. کم کاری تیروئید در بارداری یکی از بیماری های شایع خواهد بود.

کم کاری تیروئید در بارداری شاید از نظر مادر باردار بیماری کم اهمیتی باشد اما این بیماری رفته رفته بر روی سلامت جسمی و ذهنی جنین تأثیرگذار خواهد بود. هورمون تیروئید به دلیل تأثیر بر روی سوخت و ساز بدن رابطه ی مستقیمی با سلامت ذهن و مغز دارد ، از این رو پیگیری مادر مبتلا به کم کاری تیروئید در دوران بارداری ضروری می باشد. در طی دوران بارداری آزمایش دوره ای باید انجام شود تا سطح هورمون های تیروئید در خون مادر پایش شود.

پزشک زنان با مشورت پزشک غدد سیر نه ماهه ای از درمان را تحت نظر خواهند داشت ، کوچکترین تغییراتی در اندازه ی داروی یک خانم باردار مبتلا به کم کاری تیروئید بر روی میزان هوش جنین در داخل رحم او مؤثر خواهد بود. با تحقیقات به عمل آمده تأثیر دیگر کم کاری تیروئید در بارداری بر روی جنین با اختلال در رشد او در زمان کودکی نیز در ارتباط خواهد بود. در سه ماهه ابتدایی بارداری جنین نسبت به ترشح هورمون های تیروئید در مادر بسیار حساس است ، به همین دلیل با بررسی آزمایشگاهی این هورمون ها در ماه های اول مبتلا بودن مادر به بیماری به تأیید خواهد رسید.

مادر باردار حتی پس از زایمان خود نیز  نیاز به بررسی های مختلف دارد. برخی از مواقع کم کاری تیروئید حتی پس از زایمان نیز ادامه دار خواهد شد ، اما در برخی از موارد این بیماری فروکش خواهد کرد ، احتمال بازگشت کم کاری تیروئید حتی پس از گذشت یک سال از تولد نوزاد نیز وجود دارد.

در صورتی که این بیماری در دوران بارداری تحت کنترل قرار نداشته باشد با عوارضی همراه خواهد بود. عوارض مربوط به تغییر در هورمون های تیروئید عبارت است از مسمومیت ناشی از بارداری ، تولد زودهنگام نوزاد ، اختلال در رشد ذهنی ، سقط ، فشار خون بالا و . . . متأسفانه در عده ای از افراد کم کاری تیروئید در بارداری با علائم خاصی همراه نیست به همین دلیل تنها راه تشخیص دقیق تست تیروئید از راه آزمایش خون خواهد بود.

 

مطالب مرتبط:

افسردگی زایمان