با خواص شگفت انگیز زردآلو و مضرات آن آشنا شوید!

با خواص شگفت انگیز زردآلو و مضرات آن آشنا شوید!

 

زردآلو

درخت زردول بومی نواحی چین می باشد و هنوز هم بصورت وحشی در این مناطق می روید این درخت  در اوائل قرن اول میلادی به آسیا و اروپا راه یافت .

درخت زردآلو تا ارتفاع 6 متر می رسد برگهای آن مانند قلب نوک تیز و برنگ سبز روشن مایل به زرد می باشد . گلهای زردآلو درشت و برنگ سفید متمایل به قرمز است .

میوه آن گوشتی و زرد رنگ با طعمی مطبوع و شیرین بوده که در اواسط تابستان میرسد.

هسته زردآلو صاف ، قهو های و یبضی شکل است در داخل هتسه مغز آن قرار درد که طعم آن شیرین و گاهی تلخ می باشد .

  خواص درمانی زردآلو

زردآلو از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است

1)تصفیه کننده خون است

2)عروق را باز می کند

3)ملین است

4)بوی بد دهان را رفع می کند

5)تب بر است

6)بعلت داشتن کبالت برای کم خونی مفید است

7) روم مفاصل را برطرف می کند

8) ضد نرمی استخوان است

9)برای قلیایی کردن بدن مفید است

 

خواص درمانی هسته و برگ زردآلو

مغز هسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و برگ و گل آن سرد و خشک است .

1- مغز آن تقویت کننده قوای جنسی است

2-وغن مغز هسته را اگر در گوش بچکانید صداهای گوش را از بین برده و سنگینی گوش را درمان می کند .

3-روغن مغز هسته برای نرم کردن پوست مفید است

4-روغن مغز هسته اگر تلخ باشد کشنده کرم معده و روده است

5-روغن تلخ هسته ورم معقد را از بین برده و سنگ مثانه را خرد می کند.

6-دم کرده برگ زردآلو برای قطع اسهال مفید است

7-برای تسکین گوش درد چند قطره از دم کرده برگ زردآلو را در گوش بچکانید .

  مضرات زردآلو

– زردآلو بطور کلی دیر هضم ، ثقیل و نفاخ است . شاخاص سالخورده و کودکان باید از زیاد خوردن آن احتراز کنند . همیشه باید زردآلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آنرا نیز تناول نمود زیرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آنرا آن آسان می سازد .

– آلرژی یکی از عوارض جانبی و احتمالی خوردن زردآلو در مقدار زیاد است.

– زردآلوی خشک حاوی سولفیت است. سولفیت‌ها می‌توانند بر سلامتی تاثیر بگذارند و باعث ایجاد حملات آسم شوند. بنابراین افراد حساس به سولفیت باید از مصرف زردآلوی خشک پرهیز کنند.

 

با سرطان مبارزه می‌کند

زردآلو منبعی عالی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. رادیکال‌های آزاد معمولا به علت آلودگی، اشعه‌ی آفتاب و سایر شرایط محیطی ایجاد می‌شوند. آنها روند رشد سلول‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند و منجر به بروز تغییر در DNA سلول‌ها می‌شوند. این امر سبب تشکیل سلول‌های سرطانی در بدن می‌شود. بنابراین، برای محافظت از خود در برابر سرطان به طور مرتب زردآلو مصرف کنید. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهند که هسته‌ی زردآلو دارای ترکیباتی به نام B۱۷ است که به درمان سرطان کمک می‌کند. این میوه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A و C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و از بدن در برابر سلول‌های سرطانی محافظت می‌کند.

یبوست را از بین می‌برد

زردآلو حاوی مقدار زیادی پکتین است، نوعی فیبر محلول که به درمان یبوست کمک می‌کند. مصرف این میوه اغلب به بیماران مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و یبوست توصیه می‌شود. فیبر به مدفوع حجم می‌دهد و به این ترتیب عبور آن از طریق روده‌ها آسان‌تر می‌شود. زردآلو حرکت لوله‌ی گوارش را به راه می‌اندازد و حرکات روده را تنظیم می‌کند. میزان بالای فیبر موجود در زردآلو نیز برای سلامت روده‌ی بزرگ حیاتی است.

تب را پایین می‌آورد

اعتقاد بر این است که آب زردآلو تب را درمان می‌کند. خواص آرام‌بخش و ضد التهابی آن بر درجه حرارت کلی بدن تاثیر می‌گذارد و تب را پایین می‌آورد. با مخلوط کردن آب زردآلو و آب، یک معجون آماده کنید. ۱ قاشق غذاخوری عسل را به این معجون اضافه کنید. ترکیب حاصل را دو بار در روز بنوشید تا سرماخوردگی، سرفه و تب‌تان تسکین بیابد.

به فرآیند کاهش وزن کمک می‌کند

این میوه‌ی کم کالری یک افزودنی عالی به رژیم کاهش وزن شما خواهد بود. صد گرمی زردآلو حاوی ۴۵ کالری است. فیبر نامحلول موجود در زردآلو آب را جذب می‌کند و معده را به مدت طولانی پر نگه می‌دارد. فیبر همچنین باعث عبور سریع غذا از طریق دستگاه گوارش می‌شود.

آکنه را از بین می‌برد

خواص ضد التهابی روغن زردآلو می‌تواند به درمان آکنه و قرمزی پوست کمک کند. گوشت زردآلو به خصوص برای درمان پوست مبتلا به آکنه مفید است. با استفاده از زردآلو خمیری برای درمان آکنه و جوش آماده کنید و آن را روی پوست‌تان استعمال کنید. آب برگ زردآلو برای درمان زخم، آفتاب سوختگی و اگزما مفید است. اسکراب زردآلو جوش‌های سرسیاه را کاهش می‌دهد، منافذ را پاک می‌کند و پوست را به صورت عمقی پاک‌سازی می‌کند، و مانع از بروز مجدد آکنه می‌شود.

با خواص شگفت انگیز زردآلو و مضرات آن آشنا شوید!