مواد غذایی که می توانند تمرکز و حافظه را بهبود ببخشند

 

ایا می دانستید غذاهایی که در طول روز مصرف می کنید می تواند بر روی عملکرد مغز اثر بگذارد؟ روده ما به حفظ پاسخ های سیستم ایمنی و کنترل التهاب به بدن کمک می کند. علاوه بر این، هورمون های روده که وارد مغز می شوند یا در مغز تولید می شوند بر روی توانایی شناختی همچون درک و پردازش اطلاعات جدید، تمرکز بر روی وطایف و تشخیص کارهایی که انجام می دهند اثر می گذارند. برخی از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و می توانند در برابر بیماری های مغزی از بدن محافظت کنند. در این مقاله قصد داریم چند مورد از غذاهایی که برای مغز مفید هستند را با هم مرور کنیم.

 

آووکادو

آووکادو

این میوه یکی از سالم ترین موادی است که می توان مورد استفاده قرار داد. با اینکه آووکادو به خاطر چربی بالایی که دارد مورد سرزنش قرار می گیرد اما باید توجه داشته باشید که این میوه سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است که به عنوان چربی های خوب شناخته شده و می تواند سطح قند خون را پایدار نگه دارد و باعث درخشندگی پوست شود. این میوه سرشار از ویتامین K و فولات است و می تواند از بروز لخته خون در مغز جلوگیری کند و در عین حال عملکرد شناختی را بهبود ببخشد.

 

چغندر

چغندر

چغندر نیز یکی از مواد غذایی عالی برای مغز است. این ماده سرشار از مواد مغذی است. چغندر می تواند التهاب را کاهش دهد، سرشار از آنتی اکسیدان های محافظت کننده در برابر سرطان است و به خون کمک می کند از شر سموم خلاص شود. نیترات طبیعی موجود در چغندر جریان خون در مغز را افزایش می دهد و به عملکرد آن کمک می کند.

 

بلوبری

بلوبری

تحقیقات نشان داده است که بلوبری ماده بسیار مغذی است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، ویتامین K و فیبر است. به خاطر سطح بالای گالیک اسید، بلوبری برای محافظت از مغز در برابر استرس و زوال عقلی بسیار مفید خواهد بود.

 

آب استخوان

آب استخوان

آب استخوان یکی از مواد غذایی است که برای روده ها مفید است و در نهایت می تواند به سلامت مغز کمک کند. این ماده غذایی سنتی سرشار از مزایای مختلف است و می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند، با مشکلات روده مبارزه نماید، سلامت مفاصل را بهبود ببخشد و با حساسیت به مواد غذایی مبارزه کند.سطح بالای کلاژن در آن می تواند التهاب روده ای را کاهش دهد .

 

بروکلی

بروکلی

این ماده به لطف ویتامین K موجود در آن می تواند به بهبود عملکرد حافظه و مغز کمک کند.بروکلی سرشار از ویتامین سی است و یکی از موادی است که می تواند 150 درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین را برآورده کند. این ماده سرشار از فیبر است و به شما کمک می کند سریع تر سیر شوید.

 

کرفس

 کرفس

کرفس به خاطر کالری پایینی که دارد می تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد. سطح بالای آنتی اکسیدان ها و پلی ساکاریدها در آن به عنوان مواد ضد التهابی عمل می کنند و می توانند نشانه های مرتبط با التهاب همچون درد مفاصل و سندرم روده تحریک پذیر را بهبود ببخشند. این ماده سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است و می تواند میان وعده عالی برای کاهش وزن باشد.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از مواد غذایی همه کاره در این فهرست است. این ماده به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند و سلول هایی که مسئول التهاب هستند را سرکوب می نماید. روغن نارگیل می تواند به کاهش زوال حافظه کمک کند و باکتری های بد در روده را نابود سازد.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ

همه شکلات ها به یک شکل ایجاد نمی شوند. شکلات تلخ یکی از مواد مغذی برای بدن است. این ماده سرشار از فلاونول هاست و می تواند خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد. شکلات تلخ می تواند فشار خون را پایین بیاورد و جریان خون به مغز و قلب را بهبود ببخشد.

 

زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ نیز می تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد. زرده تخم مرغ در برگیرنده choline بسیار است و به توسعه مغز جنین در دوران بارداری کمک می کند.

 

روغن زیتون فوق بکر

روغن زیتون فوق بکر

روغن زیتون فوق بکر یکی از مواد غذایی عالی برای مغز است. به لطف آنتی اکسیدان های شناخته شده به نام پلی فنول ها، این روغن می تواند یادگیری و حافظه را بهبود ببخشد و در عین حال بیماری های مرتبط با سن را معکوس نماید. روغن زیتون به مبارزه با ADDL( پروتئینی که برای مغز سمی است و باعث بروز آلزایمر می شود) کمک می کند.

 

سبزیجاتی با برگ سبز

سبزیجاتی با برگ سبز

مصرف منظم سبزیجاتی با برگ سبز همچون کلم و کاهو می تواند به کاهش بروز دمانس در افراد کمک کند.یکی اط مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که به طور منظم از سبزیجاتی با برگ سبز استفاده کرده اند زوال عقلی کندتری را نسبت به سایر افراد تجربه نموده اند. این سبزیجات سرشار از ویتامین A و K هستند و می توانند به مبارزه با التهاب کمک کنند و استخوان های شما را سالم نگه دارند.

 

رزماری

رزماری

همه ما به خوبی مزایای روغن رزماری را می دانیم اما می دانید که خود گیاه رزماری هم می تواند برای بدن مفید باشد؟ کارنوسیک اسید موجود در این گیاه به محافظت از مغز در برابر اسیب و زوال عصبی کمک می کند. اینکار با محافظت از مغز در برابر رادیکال های آزاد انجام می شود که با آلزایمر، سکته و پیری در مغز مرتبط هستند.

 

ماهی سالمون

ماهی سالمون

اگر غذاهای دریایی را دوست دارید باید بدانید که ماهی سالمون سرشار از مواد مغذی است و می تواند برای مغز بسیار مفید باشد. این ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا3 است و به عملکرد صحیح مغز کمک می کند و می تواند حافظه را بهبود ببخشد. اگر در منزل خود کودک دارید به کمک این ماهی می توانید در برابر ADHD از او محافظت کنید. این اسیدهای چرب از بروز سرطان پیشگیری می کنند و تومورها را نابود می سازند.

 

زردچوبه

زردچوبه

زمانی که در حال پخت و پز با زردچوبه هستید باید مزایای آن را هم بدانید. این ماده به لطف کورکومین می تواند خواص ضد التهابی بسیار قدرتمندی داشته باشد. زردچوبه به افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در بدن کمک می کند و می تواند باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی شود.

 

گردو

گردو

گردو می تواند سلامت شناختی شما را بهبود ببخشد.