آنافیلاکسی چیست و چگونه درمان می شود؟

 

آنافیلاکسی چیست؟

آنافیلاکسی واکنش آلرژیک شدیدی است که می تواند در بازه زمانی کوتاهی پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ایجاد شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد شوک شود و تهدید کننده زندگی باشد. آنافیلاکسی موجب افت فشار خون و باریک تر شدن مسیرهای هوایی می شود. اگر شما نیز آلرژی شدیدی دارید باید بدانید چگونه می توانید آنافیلاکسی را درمان کنید. برای امنیت بیشتر مطمئن شوید که نشانه های آنافیلاکسی را می شناسید و می دانید چه چیزی باعث بروز چنین شرایطی می شود. در ادامه بیان می کنیم که چگونه می توانید آنافیلاکسی را تشخیص دهید و درمان کنید.

 

نشانه های آنافیلاکسی چیست؟

نشانه های آنافیلاکسی معمولا بین 5 الی 30 دقیقه بعد از تماس با آلرژن ایجاد می شود. اما برای برخی از افراد این موضوع ممکن است یک ساعت قبل از بروز هر نشانه ای رخ دهد. نشانه ها و علائم آنافیلاکسی در برگیرنده موارد زیر است:

– راش های قرمز به همراه کهیر
– خارش
– پوست سرخ شده
– تورم/ گرفتگی گلو
– تورم زبان
– خس خس سینه
– تنگی قفسه سینه
– اشکال در بلع
– حالت تهوع
– حالت استفراغ
– گرفتگی و درد شکمی
– اسهال
– فشار خون پایین
– ضربان قلب سریع یا ضعیف

برخی از افراد ممکن است موج دومی از نشانه های مشابه را بعد از بروز نشانه های اول داشته باشند. چنین شرایطی بین 1 الی 72 ساعت پس از حمله اول رخ می دهد اما معمولا بین 8 الی 10 ساعت دیده می شود. به همین خاطر اگر آنافیلاکسی داشتید باید هرچه سریع تر از یک پزشک کمک بگیرید.

 

شوک آنافیلاکسی

برخی از اوقات آنافیلاکسی موجب ایجاد شوک هایی می شود که به آن شوک های آنافیلاکسی می گویند.

نشانه های چنین شوکی عبارت است از :

– بریده بریده نفس زدن
– سرگیجه
– سردرگمی
– ضعف
– پوست سرد
– رنگ پریدگی
– از دست دادن هوشیاری

 

چگونه می توان از اپی نفرین استفاده کرد؟

درمان اصلی آنافیلاکسی استفاده از اپی نفرین است. اگر شما یا فرد دیگری واکنش آلرژیک شدیدی دارد و دسترسی به اپی نفرین هم وجود ندارد باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. شما می توانید به کمک دستگاه تزریق کننده اپی نفرین آن را به خود یا سایر افراد تزریق کنید. این یک دستگاه خودکار از قبل پر شده است که می توان به پوست و عضلات در صورت بروز اولین نشانه ها تزریق کرد.

تزریق اپی نفرین باعث شل شدن عضلات در مسیرهای هوایی می شود و رگ های خونی را منقبض می کند تا فشار خون افزایش یابد. انواع مختلفی از دستگاه ها وجود دارد که برای تزریق اپی نفرین به کار می رود و می توان آن ها را به شیوه متفاوتی به کار برد. مطمئن شوید که دستورالعمل این دستگاه ها را می خوانید. معمولا تزریق اپی نفرین در برگیرنده مراحل زیر است:

– دستگاه را طوری بگیرید که نوکش به سمت پایین باشد

– کلاهک ایمنی را از آن بیرون بیاورید

– نوک آن را بکشید تا صدای کلیکی بشنوید

اگر به کودک تزریق می کنید مطمئن شوید که پایش را ثابت نگه می دارد. در شرایط اورژانسی می توانید از روی لباس هم تزریق کنید.

مراحل بعدی:

بعد از اینکه تزریق را انجام دادید، با اورژانس تماس بگیرید یا فرد را به بیمارستان ببرید حتی اگر نشانه ها بهبود یافته باشد. فردی که واکنش دارد باید درمان شود. اگر زبان یا گلوی فرد متورم بود یا در تنفس مشکل داشت باید او را به صورت عمودی و قائم نگه دارید و به سمت جلو خم کنید. زنان باردار باید به سمت چپ خود دراز بکشند.

اگر فردی بعد از 5 دقیقه هنوز آنافیلاکسی داشت باید تزریق دوم را انجام دهید. مطمئن شوید که حداقل 5 دقیقه برای تزریق منتظر می مانید.

 

سایر درمان ها هم وجود دارد؟

تزریق اپی نفرین یک درمان استاندارد برای آنافیلاکسی محسوب می شود. زمانی که فرد به بیمارستان رسید ممکن است درمان دیگر همچون موارد زیر آغاز شود:

– اکسیژن
– آنتی هیستامین
– اپی نفرین بیشتر

موارد شدیدتر و حادتر ممکن است به لوله تنفس یا جراحی برای باز کردن مسیرهای هوایی نیاز داشته باشد. اگر اپی نفرین تزریق شده است این موضوع را حتما به بیمارستان اطلاع دهید.

 

استروئید چطور؟

کورتیکو استروئیدها به عنوان درمان اولیه برای واکنش های آلرژیک شدید و آنافیلاکسی مورد استفاده قرار می گرفت اما الان توصیه نمی شود. یکی از مطالعات نشان می دهد استروئیدها در این شرایط زیاد موثر نیستند. با اینحال این مطالعه بیان می کند استفاده از استروئید طبق دستور پزشک و به همراه اپی نفرین در برخی از شرایط می تواند مفید باشد.

این داروها می توانند طیف وسیعی از عوارض جانبی را ایجاد کنند اما این عوارض در استفاده کوتاه مدت به ندرت دیده می شوند.

 

نتیجه گیری

اگر شما نیز آلرژی شدید یا سابقه آنافیلاکسی دارید مطمئن شوید که نشانه ها و علائم واکنش خود را می شناسید. درمان سریع بسیار ضروری است و فردی که نشانه های آنافیلاکسی را دارد باید به بیمارستان برده شود حتی اگر نشانه هایش بهبود یافته است. دستگاه تزریق کننده اپی نفرین را در دسترس خود قرار دهید. مطمئن شوید که تاریخ انقضای آن را بررسی می کنید. برای محافظت بیشتر از دستگاه هایی استفاده کنید که حساسیت شما را نشان می دهند. اگر مشکلی داشتید حتما با پزشک یا بیمارستان تماس بگیرید. آن ها می توانند شرایط شما را بررسی کنند و درمان های بعدی مورد نیاز را آغاز نمایند.