چرا استفاده از روغن گلرنگ برای پوست شما خوب است؟

 

روغن گلرنگ(Safflower oil) در برگیرنده اسید لینولئیک است که می تواند مزایای بسیار زیادی برای پوست داشته باشد. این ماده می تواند با آکنه ، چین و چروک و پوست خشک مبارزه نماید. همچنین می تواند زخم را درمان کند و رنگ پوست را روشن تر نماید. روغن گلرنگ می تواند عملکرد محافظتی پوست را بهبود ببخشد. روغن گلرنگ در اصل به دو صورت در اختیار افراد قرار می گیرد. با محتوای بالای اولئیک اسید یا به همراه لینولئیک اسید. با اینکه روغن گلرنگ غنی از اولئیک اسید برای پوست خشک مناسب است اما بیشتر مزایای این روغن به لینولئیک اسید مربوط می شود. اگر به دنبال سلامت پوست خود هستید می توانید از روغن گلرنگ با مشورت پزشک استفاده نمایید. این روغن که از دانه های گیاه گلرنگ به دست می اید می تواند کارهای شگفت انگیزی برای پوست انجام دهد زیرا محتوای اسید لینولئیک زیادی دارد. در ادامه سعی می کنیم برخی از مزایای این روغن را با هم مرور کنیم.

مبارزه با آکنه:

روغن گلرنگ در برگیرنده اسید لینولئیک است که حدود 70 درصد محتوای آن را تشکیل می دهد. اگر پوست شما با آکنه دست و پنجه نرم می کند این تنها چیزی است که نیاز دارد.

سطح اندک لینولئیک اسید به مشکلاتی منجر می شود که در آن سطح کراتین افزایش می یابد. همین امر موجب می شود سلول های مرده پوست به هم بچسبند و نتوانند از روی پوست برداشته شوند.

همین موضوع هم باعث مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه می شود. بر اساس مطالعات انجام شده، اعمال موضعی لینولئیک اسید بر روی منافذ مسدود شده پوست می تواند آن ها را باز کند. پس کمی از این روغن را روی پوست بمالید . اینکار می تواند برای پوست مفید باشد.

روشن تر کردن رنگ پوست:

پوست زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد سطح رنگدانه های طبیعی به نام ملانین را افزایش می دهد. ملانین از پوست در برابر اثرات مضر اشعه خورشید محافظت می کند و پوست را تیره تر می نماید. به همین خاطر است که زیر نور خورشید تیره تر می شوید. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد لینولئیک اسید خاصیت روشن کنندگی پوست را دارد. این ماده می تواند تولید ملانین را سرکوب کند و تغییر رنگ را کاهش دهد. ویتامین E موجود در این روغن از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند و می تواند از استرس اکسیداتیو پیشگیری نماید. لینولئیک اسید برای درمان اختلالات تغییر رنگ پوست که در آن تکه های سیاهی بر روی پوست ایجاد می شود نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر اعمال روغن گلرنگ می تواند پوست را روشن تر کند.

مبارزه با چین و چروک و پوست خشک:

روغن گلرنگ می تواند راز جوانی شما باشد. تحقیقات این موضوع را به خوبی نشان داده اند. یکی از مطالعات موجود نشان می دهد افراد میانسالی که در رژیم غذایی خود اسید لینولئیک خوبی دارند پوست بهتری هم نسبت به سایر افراد خواهند داشت که خشکی کمتر و چین و چروک کمتری دارد. به همین خاطر اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی می تواند شما را جوان تر نشان دهد. لینولئیک اسید تنها ماده ای نیست که پوست را عالی می سازد. مطالعات نشان می دهد مصرف پایین کربوهیدرات و چربی ها و مصرف بالای ویتامین C نیز برای پوست موثر است. همچنین روغن گلرنگ سرشار از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قدرتمند محسوب می شود و می تواند با پیری پوست و چین و چروک آن مبارزه کند. 100 گرم از این روغن حدود 34 میلی گرم ویتامین E دارد و می تواند 200 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برآورده سازد. بهتر است این روغن را در اشپزی و برنامه های مراقبت از پوست خود بگنجانید.

کمک به درمان زخم ها:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد خوردن یا اعمال اسید لینولئیک می تواند به درمان زخم کمک کند. یکی از مطالعات حیوانی نشان می دهد اعمال این اسید می تواند فرآیند درمان را تسریع نماید. در این میان مطالعه دیگری اثر خوراکی لینولئیک اسید را بر روی درمان زخم افراد دیابتی مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه نشان می دهد مصرف لینولئیک اسید می تواند تشکیل گلبول های جدید خون را تسریع کند و فرآیند درمان را بهبود ببخشد. لینولئیک اسید خاصیت ضد التهابی دارد.

بهبود عملکرد محافظتی پوست:

خارجی ترین لایه پوست نقش مهمی در بدن دارد. این لایه به عنوان محافظ بین بدن و محیط عمل می کند و از ورود محرک ها، آلرژن و مواد مضر به بدن جلوگیری می کند. با اینحال اگر اسیدهای چرب ضروری کافی در بدن نداشته باشید این موضوع ممکن است عملکرد محافظتی پوست را از بین ببرد. مطالعات نشان می دهد اعمال یا مصرف اسید لینولئیک می تواند این عملکرد محافظتی را باز گرداند. عدم تعادل اسیدهای چرب می تواند عملکرد محافظتی پوست را خراب کند و اثرات بد دیگری بر روی پوست هم داشته باشد. اعمال موضعی این روغن بر اساس مطالعات انجام شده می تواند این نشانه ها را در افراد مختلف برعکس کند. اگر به این گیاه حساسی دارید بهتر است از روغن گلرنگ استفاده نکنید. کمی از آن را بر روی پوست بمالید تا ببینید حساسیتی دارید یا خیر. مطمئن شوید که تست حساسیت را قبل از مصرف بر روی پوست خود انجام می دهید. اگر مشکلی دارید قبل از مصرف این روغن با پزشک خود مشورت نمایید و با او در مورد مشکلات خود صحبت کنید.