مضرات دانه چیا

دانه‌های چیا سبب کاهش فشار خون می‌شوند. زمانی که فشار خون‌تان پایین است نباید دانه‌ی چیا را مصرف کنید.

 

مضرات دانه چیا

دانه‌ چیا به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارند برای سلامتی ما مفید هستند، اما همه‌ی دانه‌های چیا ارگانیک نیستند. برای اطمینان از این‌که با خوردن دانه‌های چیا اثرات نامطلوبی را دریافت نمی‌کنید، در این‌جا چند نکته‌ی مفید ارائه شده‌است که بهتر است مد نظر داشته باشید:

1.

دقت کنید دانه‌های چیایی که می‌خرید، ارگانیک باشند، بررسی کنید که آیا آن‌ها معتبر هستند یا خیر. معمولا دانه‌های چیای چینی ارگانیک نیستند. همیشه آن‌هایی را خریداری کنید که تاییدیه دارند،‌ زیرا معمولا ارگانیک هستند.

2.

مصرف دانه‌ چیا را نیز باید مانند دیگر داروهای گیاهی با مقدار کم شروع کنید. شما نمی‌دانید که بدن‌تان با مصرف آن‌ها چه واکنشی نشان می‌دهد، بنابراین ابتدا باید آن را امتحان کنید. خوردن دانه‌ی چیا را با مقدار کم شروع کنید و نتیجه را ببینید. اگر هیچ مشکلی در شکم‌تان رخ نداد یا احساس بدی نداشتید، می‌توانید به خوردن آن‌ها ادامه بدهید. بعضی از علائم ناشی از آلرژی‌زاها معمولا راش پوستی و تورم و خارش به ویژه دور لب‌ها هستند. زمانی که این علائم پدیدار می‌شوند، دست از خوردن آن‌ها بردارید. برخی از علائم شدید آلرژی مانند گرفتگی گلو و تورم لب‌ها باید توسط پزشک درمان شوند، بنابراین برای دریافت درمان مناسب، بلافاصله به بیمارستان بروید.

3.

گاهی اوقات شما هیچ گونه علائم حساسیتی در داخل و یا خارج از بدن‌تان احساس نمی‌کنید، اما ممکن است پس از خوردن آن‌ها احساس سرگیجه داشته باشید. این مشکل ممکن است به دلیل فشار خون شما باشد زیرا دانه‌های چیا سبب کاهش فشار خون می‌شوند. زمانی که فشار خون‌تان پایین است نباید دانه‌ی چیا را مصرف کنید.

4.

افراد زیادی وجود دارند که فیبر کافی از مواد غذایی خود دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل است که وقتی معده‌ی آن‌ها فیبر را بیش‌تر از حد معمول دریافت می‌کند، به کمی تنظیم و تعدیل نیاز دارند. احساس نفخ در معده شایع است زیرا ممکن است نشانه‌ای از این باشد که معده‌ی شما به میزان زیادِ فیبر موجود در دانه‌های چیا عادت ندارد. شما می‌توانید با مصرف تدریجی دانه‌های چیا مانع از بروز این مشکل شوید. با این حال اگر این اتفاق ادامه پیدا کرد، باید مصرف آن را برای مدتی متوقف کنید و اگر در اثر خوردن دانه‌های چیا متوجه رخ دادن واکنش‌های بدی در بدن‌تان شدید، باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

5.

یادتان باشد فقط به این دلیل که برخی از غذاها سالم هستند، نمی‌توانید مقدار زیادی از آن‌ها را بخورید و سایر غذاها را کنار بگذارید. ترکیب غذاهای مختلف برای بدن لازم است زیرا بدن شما به مواد مغذی موجود در بیش از یک ماده‌ی خوراکی نیاز دارد. همچنین مصرف مقدار مناسب هر گونه غذا بسیار مهم است چرا که یک ماده‌ی غذایی هر چه‌قدر هم که عالی باشد، اگر به میزان زیادی مورد مصرف قرار بگیرد، عوارض جانبی روی بدن‌تان خواهد داشت.

6.

اگر سابقه‌ی بیماری دیسفاژی یا اختلال در بلع دارید، باید کمی احتیاط کنید، به‌ویژه هنگام مصرف دانه چیا به صورت خشک. حداقل یک مطالعه‌ی موردی درباره‌ی یک بیمار وجود دارد که یک قاشق غذاخوری دانه‌ی چیا را به صورت خشک بلعید، آن را با آب پایین داد و دیسفاژی شدید را تجربه کرد. دانه‌ها می‌توانند به سرعت یک گوی ژله‌ای ایجاد کنند که بخشی از مری شما را مسدود می‌کند، و از بین بردن آن مستلزم درمان پزشکی است.

7.

دانه چیا می تواند تا 27 بار بیشتر از وزن خود آب جذب کند، اگر در بلع مشکل دارید نباید از دانه های چیا استفاده کنید. نوزادان و کودکان نباید از دانه های چیا استفاده کنند چون بلع آن کمی دشوار است.

مصرف مقادیر بالای دانه های چیا در بعضی افراد باعث ناراحتی معده می شود