۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

درمان های خانگی قدرتمند برای فیبروز کیستیک


درمان های خانگی قدرتمند برای فیبروز کیستیک

 

موثرترین درمان های خانگی برای فیبروز کیستیک در برگیرنده استفاده از فلفل، زنجبیل، نعناع، سیر، ماهی ، جینسینگ، کورکومین، شیرین بیان، چای سبز، جوی دوسر و ویتامین D است. فیبروز کیستیک یکی از شرایط ژنتیکی پیشرونده است که به خاطر نقش در ژن CFTR رخ می دهد. این شرایط معمولا ریه ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد اما می تواند در سایر اندام ها همچون پانکراس، روده، سینوس ها، اندام های جنسی و کبد نیز بروز نماید. در چنین شرایطی مخاط ها ضخیم و چسبنده می شوند و مسیر اندام های ضروری و حیاتی را مسدود می سازند و رشد باکتری ها را ساده تر و سریع تر می کنند. معمولا مواد مغذی ضروری نیز نمی توانند از مسیرهای مسدود شده عبور کنند و شخص از سوء تغذیه رنج می برد. نشانه اولیه فیبروز کیستیک عفونت عودکننده همچون پنومومی است و در نهایت ممکن است بیمار به پیوند ریه نیاز داشته باشد. چند دهه اخیر به درمان های گسترده و درک از بیماری منجر شده و مدیریت موفقیت آمیزی را برای این شرایط ایجاد کرده است اما هنوز هم راه حل دائمی برای آن وجود ندارد. با اینکه فیبروز کیستیک در بیمارستان و به کمک افراد متخصص بهتر درمان می شود اما فرد نمی تواند کل زندگی خود را در محیط بیمارستان سپری کند. بهتر است رفتارها، انتخاب های رژیمی غذایی و موادی که باید از آن اجتناب شود شناسایی گردد.

 

درمان های خانگی برای فیبروز کیستیک

این درمان های خانگی می توانند مدیریت چنین شرایطی را بهبود ببخشند و نشانه ها را بهتر نمایند.

جینسینگ:

این ماده یک درمان طبیعی است زیرا می تواند عفونت های باکتریایی را که به همراه فیبروز کیستیک به ریه ها حمله می کنند نابود سازد. شما می توانید پودر جینسینگ را به مواد غذایی اضافه کنید، از آن چای بسازید یا اینکه از مکمل های آن استفاده نمایید.

رژیم غذایی به همراه امگا3:

اضافه کردن امگا3 به رژیم غذایی یکی از بهترین روش ها برای محافظت در برابر تولید بیش از حد مخاط و کاهش نشانگرهای زیستی التهاب است که می تواند به بیماری مزمن و عفونت ریه منجر شود. ماهی یکی از بهترین منابع امگا3 محسوب می شود و می توان از مکمل روغن ماهی نیز استفاده کرد.

سیر:

سیر نقش مهمی در درمان فیبروز کیستیک دارد زیرا ترکیبات موجود در آن می تواند ضدعفونی کننده باشد و جلوی رشد باکتری ها را بگیرد. اضافه کردن سیر به رژیم غذایی می تواند سیستم دفاعی بدن در برابر این نوع عفونت ها را تقویت کند. ایجاد خمیر سیر و مالیدن آن به قفسه سینه نیز کمک کننده خواهد بود.

پاپایا:

این میوه می تواند قدرت زیادی در برابر باکتری ها داشته باشد که باعث عفونت ریه می شوند. خوردن پاپایا چندین بار در هفته به بدن کمک می کند در برابر رشد باکتری ها در سیستم تنفسی مقاومت نماید.

میخک، دارچین و نعناع:

روغن های قدرتمندی که در این مواد وجود دارد نکات مشترکی با هم دارند و می توانند رشد باکتری ها را مسدود سازند. این مواد می توانند قدرت باکتری ها را بگیرند و مانع از بروز عفونت های حادی در ریه شوند که باعث ایجاد بیماری فیبروز کیستیک می شود.

شیرین بیان

اگر به دنبال یک روش خوشمزه برای تحت کنترل گرفتن بیماری هستید، سعی کنید از شیرین بیان استفاده نمایید. ترکیبات آلی قدرتمند در این ماده می تواند عفونت های ریوی را کاهش دهد و از بروز عفونت ها در این اندام جلوگیری نماید.

کورکومین:

این درمان خانگی قدرتمند به کاهش التهاب ریه ها کمک می کند و دارای خاصیت آنتی باکتریایی قدرتمندی است. این ماده را با پختن غذاها به کمک زردچوبه به رژیم خود اضافه کنید.

جوی دوسر:

این درمان خانگی ممکن است به نظر ساده برسد اما برخی از آنزیم های موجود در آن می تواند به اصلاح متابولیسم و مبارزه با برخی از بیماری ها کمک کند.

چای سبز:

کاتچین و سایر ترکیبات آلی موجود در چای سبز می توانند به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی خود سیستم ایمنی را تقویت کنند اما سیستم تنفسی را هم تسکین می بخشند و باعث کاهش التهابی می شوند که به عفونت منجر شده است.

ویتامین D:

نور خورشید در برگیرنده این ماده مغذی است و می تواند بر روی بدن تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد مصرف منظم ویتامین D3 به طور قابل توجهی احتمال بروز عفونت ها را کمتر می نماید.

 

چگونه از فیبروز کیستیک پیشگیری کنیم؟

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از بروز این بیماری، پیشگیری از سایر عفونت های ریوی است که زوال ریه ها را سرعت می بخشند و شرایط بیماری را بدتر می کنند. این مووضع به معنای درمان نشانه هاست. اگرچه پزشکی پیشرفت های خوبی برای درمان بیماری فیبروز کیستیک داشته است اما هنوز هم بیمار باید به طور منظم با پزشک خود ملاقات داشته باشد و در دوره های زمانی معین تحت بررسی قرار گیرد تا از سلامت و پایداری ریه ها اطمینان حاصل شود. به خاطر داشته باشید که برای این بیماری درمان خاصی وجود ندارد و حتی درمان های خانگی باعث تسکین درد و کاهش توسعه آن می شوند و نمی توانند شرایط موجود را برای همیشه درمان کنند.

۳۱ فروردين ۹۷ ، ۱۷:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ایران ایرانی

ایا کتوز می تواند عوارض جانبی برای بدن به همراه داشته باشد؟


ایا کتوز می تواند عوارض جانبی برای بدن به همراه داشته باشد؟

 

برخی از افراد بر این باورند که کتوز برای بدن بسیار خطرناک است. با اینکه کتو اسیدوز شرایط حادی است که به خاطر دیابت کنترل نشده ایجاد می شود، کتوز یک وضعیت طبیعی متابولیک در بدن محسوب می شود. در حقیقت، رژیم غذایی کتوز و کتوژنیک به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده شده است که این رژیم ها مزایای زیادی برای کاهش وزن دارند. رژیم غذایی کتوژنیک نیز خاصیت درمانی در شرایطی همچون صرع، دیابت نوع 2 و سایر بیماری های مزمن دارد. کتوز برای بیشتر افراد امن است با اینحال چنین وضعیتی در ابتدا می تواند برخی از عوارض جانبی را برای افراد به همراه داشته باشد.

 

مرور اجمالی بر کتوز

قبل از هر چیزی باید بدانید کتوز چیست. کتوز بخش طبیعی از متابولیسم بدن است. این شرایط زمانی رخ می دهد که مصرف کربوهیدرات بسیار پایین است یا اینکه کربوهیدرات برای مدت زمان طولانی مصرف نشده است. هر دوی این شرایط به کاهش سطح انسولین منجر می شود و باعث می گردد چربی از سلول های چربی ازاد گردد. زمانی که این شرایط رخ می دهد، کبد با چربی پر می شود و همین امر باعث می شود کبد مقدار زیادی از چربی را به کتون تبدیل کند. در طول کتوز، بیشتر بخش های بدن کتون را برای دریافت انرژی می سوزانند. با اینحال چنین شرایطی فوری رخ نمی دهد. بدن و مغز برای تبدیل چربی به کتون به زمان نیاز دارد تا خود را با شرایط موجود منطبق کند.

در طول فاز انطباق، ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنید که به آن آنفلونزای کتو یا آنفلونزای کم کربوهیدرات می گویند.

بوی بد دهان نیز ممکن است در این شرایط رخ دهد:

یکی از رایج ترین عارضه جانبی کتوز، بوی بد دهان است. این شرایط به خاطر استون رخ می دهد که محصول جانبی متابولیسم چربی است. سطح استون در خون در فرایند کتوز بالا می رود و بدن از طریق تنفس از شر آن خلاص می شود. عرق و ادرار نیز ممکن است بوی استون به خود بگیرد. استون بوی خاصی دارد. برای بیشتر افراد این بوی بد بعد از چند هفته بهبود پیدا می کند.

عضلات پا ممکن است گرفته شوند:

در کتوز، برخی از افراد ممکن است با گرفتگی عضلات پا مواجه شوند. اگرچه این گزینه مشکل حادی نیست اما نمی تواند برای افراد خوشایند باشد و دردناک خواهد بود. گرفتگی عضلات پا در کتوز معمولا به خاطر کمبود آب در بدن و از دست رفتن مواد معدنی است.

کتوز ممکن است به مشکلات گوارشی نیز منجر شود:

تغییرات رژیمی غذایی در برخی از افراد به مشکلات گوارشی منجر می شود. این موضوع در رژیم کتوژنیک نیز دیده می شود و یبوست رایج ترین عارضه جانبی آن در ابتدای کار است. این موضوع عمدتا به خاطر نداشتن فیبر کافی در رژیم غذایی و ننوشیدن مایعات کافی است.

برخی از افراد ممکن است با اسهال مواجه شوند اما این شرایط زیاد رایج نیست. اگر برای ورود به کتوز تغییرات زیادی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده اید ممکن است نشانه های مشکل در گوارش را نیز تجربه کنید.

افزایش ضربان قلب:

برخی از افراد در چنین شرایطی با افزایش ضربان قلب مواجه می شوند که عارضه دیگری از کتوز است. این شرایط ممکن است در طول چند هفته اول رژیم غذایی کتوژنیک نیز دیده شود. کمبود آب اصلی ترین دلیل بروز چنین شرایطی است. نوشیدن قهوه نیز می تواند باعث ایجاد این شرایط شود. اگر مشکل همچنان وجود داشت بهتر است مصرف کربوهیدرات خود را افزایش دهید.

 

سایر عوارض جانبی کتوز:

سایر عوارض جانبی که شیوع کمتری دارد عبارت است از :

کتواسیدوز: برخی از موارد کتواسیدوز در زنان شیرده گزارش داده شده است. این شرایط به احتمال زیاد به خاطر رژیم کم کربوهیدراتی ایجاد می شود اما بروز آن بسیار نادر است.

سنگ های کلیوی: اگرچه این شرایط رایج نیست اما در برخی از کودکان امکان توسعه سنگ کلیه در رژیم کتوژنیک وجود دارد.

افزایش سطح کلسترول: برخی از افراد ممکن است با شرایطی همچون افزایش سطح کلسترول بد خون مواجه شوند

 

چگونه می توان عوارض جانبی احتمالی را کمتر کرد؟

– آب زیادی بنوشید.

– نمک کافی مصرف نمایید: سدیم زمانی که مصرف کربوهیدرات کاهش پیدا می کند به مقادیر زیادی از بدن خارج می شود. بهتر است نمک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید اما حد تعادل را نگه دارید

– مصرف مواد معدنی را افزایش دهید: موادی که منیزیم و پتاسیم بالایی دارند می توانند گرفتگی عضلات پا را کاهش دهند
از انجام دادن تمرینات شدید خودداری کنید

– در ابتدا رژیم کم کربوهیدراتی را امتحان کنید

– فیبر خوبی مصرف کنید: رژیم غذایی کم کربوهیدراتی به معنای مصرف نکردن کربوهیدرات نیست. غذاهای غنی از فیبر بخورید.

 

کتوز برای بدن مضر نیست اما برای هر فردی نمی تواند مفید باشد:

قرار گرفتن در وضعیت کتوز می تواند مزایای بسیار خوبی برای برخی از افراد همچون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و کودکان مبتلا به صرع داشته باشد. اگرچه کتوز سالم و امن است اما می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد. با اینحال چنین معایبی موقتی است و بعد از چند هفته خود به خود بهبود پیدا می کند. رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی می تواند این اثرات را کمتر کند. باید توجه داشته باشید که ورود به وضعیت کتوز برای برخی از افراد مزایای آشکاری خواهد داشت اما برای همه مفید نیست.

۳۱ فروردين ۹۷ ، ۱۷:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ایران ایرانی